Friday, September 23, 2011

more videos~

watch this for more understanding~





Thursday, September 22, 2011

Neurotransmitter and synapes~

Sharing is caring!~ Here are some videos for you...






Tuesday, September 20, 2011

Tanya Doktor..~

Fakta kesihatan [sumber : Berita Harian Online, 22/05,2010 ] ************************************************************************
masalah : DOKTOR, saya mengalami gejala sakit pinggang kira-kira dua bulan yang lalu. Saya terasa amat sakit setiap kali duduk terlalu lama terutama pada pinggang sebelah kiri.

Kaki saya juga terasa sakit ketika memijak lantai. Saya ingin tahu apakah ini berbahaya atau cuma sementara. Saya mohon secepat mungkin saya diberitahu kerana saya sudah tidak tahan menanggung sakit.
*************************************************************************
penyelesaian doktor [ Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras ] : DARI apa yang saudara ceritakan, ada dua masalah kesihatan yang perlu dipastikan sebelum rawatan diberi. Ini membabitkan sama ada saudara mengalami masalah tulang belakang atau masalah batu karang ginjal.

Dari segi simptom yang saudara hadapi, iaitu sakit pinggang yang menjadi lebih teruk jika saudara duduk terlalu lama serta kaki sakit semasa memijak, saya merasakan kemungkinan besar saudara mengalami masalah yang berkaitan dengan tulang belakang. Masalah yang paling sering berlaku ialah masalah slipped interveterbral disc atau prolapsed interveterbral disc.

Dalam kedua-dua masalah ini, apa yang terjadi ialah pelapik yang terletak di antara tulang belakang terkeluar dan menekan saraf yang keluar di sisi tulang belakang. Ini boleh terjadi akibat trauma pada bahagian belakang, misalnya terjatuh atau cedera semasa bersukan.

Seseorang itu akan mengalami sakit pada bahagian pinggang selalunya pada bahagian tengah tulang belakang. Sakit ini menjadi lebih teruk semasa bergerak, duduk lama, berdiri lama atau di dalam posisi tertentu seperti membongkok.

Sakit ini boleh dikurangkan dengan baring atau rehat atau dengan memakan ubat tahan sakit. Sering juga sakit ini juga akan menjalar turun ke bahagian paha dan kaki. Pesakit selalunya menggambarkan kesakitan ini seperti aliran elertrik turun ke kaki. Pada peringkat yang teruk, ia boleh menyebabkan kebas-kebas pada bahagian paha dan kaki malah kaki juga boleh menjadi lemah dan lumpuh.
Sakit yang berpunca dari batu garang ginjal juga boleh mempunyai tanda tanda yang sama iaitu sakit belakang yang teramat sangat. Bgaimanapun, ia akan dirasai pada bahagian di mana batu itu berada iaitu sama ada di sebelah kiri atau kanan tulang belakang.

Sakit yang berpunca dari batu karang ini berbentuk memulas dan tidak ada kaitan dengan pergerakan atau posisi badan. Malah ia boleh berlaku ketika seseorang sedang berehat.

Ada setengah pesakit akan mengalami loya dan muntah. Jika batu karang mula bergerak turun ke dalam ureter, sakit yang memulas ini akan dirasakan turun ke bahagian bawah abdomen.

Pada kaum lelaki, sakit ini boleh dirasakan hingga ke buah zakar atau penghujung kepala zakar. Kebanyakan pesakit juga akan mendapati air kencing akan bercampur dengan darah.

Ada juga yang mengatakan terdapat ketulan batu atau pasir dilihat keluar bersama-sama dengan air kencing .Kencing juga akan menjadi pedih dan tidak lawas sekiranya air kencing dijangkiti kuman.

Untuk mendapat penyelesaian punca masalah sakit belakang saudara, saya ingin menasihatkan saudara berjumpa pakar orthopedik terlebih dulu. Beberapa penyiasatan seperti x ray dan mungkin Magnetic Resonance Imaging perlu dilakukan untuk mengetahui status sebenar tulang belakang saudara.

Untuk mengetahui sama ada saudara menghadapi masalah batu karang ginjal pula, ujian seperti xray dan ultrasound ginjal perlu dilakukan. Bagi sesetengah pesakit yang disyaki mengidap masalah batu dalam ureter pula, siasatan seperti intravenous urogram (IVU) atau CTU perlu dilakukan.

Tahukah anda?
SERAMAI 2.2 juta penduduk Britain dilaporkan menerima rawatan sakit belakang setiap tahun dan sebahagian besarnya didapati kurang cergas serta jarang bersenam.

Menurut pakar biokimia Hospital Royal Free, London, Prof Donald Grieve, pekerjaan yang hanya memerlukan seseorang itu duduk terlalu lama, dipercayai menjadi punca sakit belakang, selain kurang bersenam yang menyebabkan lemah otot dan mudah mengalami kecederaan.




  • Elak baring terlalu lama.
    Mengurangkan sakit belakang




  • Berehat.
    Sebaik-baiknya berbaring di atas katil yang rata dan letakkan bantal di bawah lutut.

    Cara itu dapat mengurangkan ketegangan otot. Cuba lakukan kaedah ini tiga hari berturut-turut.

    Terlalu lama baring pun tidak elok kerana ia boleh menyebabkan otot menjadi lemah dan ini mendedahkan ketegangan.




  • Mandi air suam
    Mandi atau berendam di dalam air suam boleh melegakan sakit belakang.

    Sebaik-baiknya rendam dalam air suam selama kira-kira 20 minit setiap hari.

    Bagaimanapun, wanita mengandung tidak digalak menggunakan kaedah ini kerana boleh menyebabkan keguguran.




  • Menggunakan tilam yang sesuai
    Tilam lembik dan buruk boleh memburukkan lagi keadaan sakit belakang. Dapatkan tilam yang lebih elok untuk menjamin keselesaan dan kesihatan.




  • Ambil aspirin
    Aspirin boleh dimakan untuk meredakan kesakitan, tetapi mesti mendapat pandangan doktor terlebih dulu kerana bimbang terhadap kesan yang boleh dihadapi disebabkan pengambilan itu.




  • Relaks
    Tenangkan fikiran kerana sakit belakang juga dipercayai berpunca daripada tekanan emosi.




  • Gunakan kusyen
    Sebahagian besar kerusi kenderaan tidak menepati ciri-ciri keselesaan dan apabila memandu terlalu lama, kesakitan akan bertambah teruk.

    Justeru, untuk memastikan kesakitan tidak berterusan, letakkan kusyen kecil di belakang anda.




  • Berenang
    Berenang adalah senaman aerobik yang paling berkesan untuk meredakan sakit belakang. Jika tidak tahu berenang, berjalan pantas juga dapat membantu meringankan masalah.




  • Mengangkat barang dengan cara yang betul
    Apabila mengangkat barang berat, pastikan barang itu diangkat dengan cara yang betul. Contohnya, dekatkan barang itu ke badan anda.




  • Kawal berat badan
    Pastikan berat badan seimbang. Badan yang terlalu berat juga boleh memburukkan lagi keadaan sakit belakang.




  • Info Kesihatan

    Kesan negatif akibat masalah tulang belakang

    1. Osteoporosis (bagi wanita)
    2. Stress
    3. Migrain
    4. Rabun dekat/jauh
    5. Sakit mental
    6. Lemah tenaga batin
    7. Kurang aktif atau kurang stamina
    8. Cepat letih
    9. Cepat marah
    10. Lambat berfikir
    11. Sakit pinggang
    12. Masalah buah pinggang

    Faktor Diska Tergelincir
    * Mengangkat barang berat tanpa mengikut cara atau kaedah yang betul.
    * Melompat dari tempat yang tinggi.
    * Terbabit dalam kemalangan jalan raya.
    * Kurang bersenam sehingga menjadikan tulang belakang tidak kuat.
    * Sering melakukan aktiviti lasak.

    Simptom
    * Sakit bahagian belakang pinggang.
    * Sengal dan kebas punggung dan kaki.
    * Lemah kaki.
    * Kesakitan berdenyut-denyut pada paha dan kaki.
    * Jika diska tengkuk terbabit, kesakitan akan dirasai sehingga ke tangan dan kebas kaki.

    Rawatan
    PESAKIT yang mendapatkan khidmat tukang urut, biasanya hanya pulih untuk seketika tetapi selepas beberapa hari, keadaan itu boleh menjadi bertambah serius.

    Justeru, pesakit dinasihatkan supaya menemui doktor dan menjalani pemeriksaan sinaran-X serta Magnetic Resonance Image (MRI). Melalui MRI, doktor dapat melihat dengan jelas dan mengenal pasti diska yang terkeluar dari kedudukan asal.

    Selepas disahkan diska menekan urat saraf, doktor akan menjalankan rawatan peringkat awal, iaitu rawatan konservatif ke atas pesakit. Pesakit dinasihatkan supaya banyak berehat, tidak melakukan kerja berat atau mengangkat barang berat.

    Pesakit juga diberi ubat-ubatan dan jika kesakitan beransur kurang, mereka dinasihatkan melakukan senaman ringan untuk menguatkan otot. Lazimnya, pesakit akan menjalani rawatan konservatif di antara tiga dan enam minggu.

    Bagaimanapun, jika tidak ada sebarang perubahan selepas tempoh itu, doktor akan menasihatkan pesakit supaya menjalani pembedahan discectomy. Melalui pembedahan ini, doktor akan mengeluarkan sedikit diska yang tergelincir supaya tekanan ke atas saraf dapat dikurangkan.

    Biasanya, selepas pembedahan, pesakit akan pulih dalam tempoh kira-kira dua minggu hingga satu bulan. Mereka juga berasa lebih selesa untuk melakukan aktiviti harian.

    Bagaimanapun, pesakit dinasihatkan supaya bersenam dan tidak melakukan aktiviti yang boleh menyebabkan diska tergelincir.


    Sunday, September 18, 2011

    Petikan Akhbar~

    “JAKIM sah produk Munchys halal”



    Minggu lepas, ada seorang kawan ana, menunjukkan sms yang diterima daripada seseorang,
    sms tersebut memaklumkan mengenai serbuan JAKIM terhadap kilang Munchys di Batu Pahat, Johor
    dan dalam serbuan tersebut, JAKIM menemui stor arak yang didakwa digunakan sebagai salah satu bahan dalam biskut, keluaran syarikat itu.

    kawan ana minta respon apabila membaca sms itu, tapi ana tak bagi respon apa2,
    sebab ana teringat pesan dari ayah ana, dalam dunia ini [khususnya dalam dunia perniagaan],
    sifat  dengki antara satu sama lain itu memang wujud, dan fitnah memfitnah antara satu sama lain itu sering terjadi semata-mata untuk mengaut keuntungan yang lebih dalam masa yang singkat dan menjatuhkan pihak lawan, tidak kurang juga yang menggunakan ilmu hitam untuk menang dalam medan perniagaan ini..~

    Antara petikan daripada laporan akhbar Berita Harian [Khamis, 15 September 2011]
    ************************************************************* 

    Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) mengesahkan semua produk yang dikeluarkan oleh kilang Munchy Food Industries Sdn Bhd di Batu Pahat, Johor adalah halal. 

    Ini berikutan Sijil Pengesahan Halal dikeluarkan oleh agensi itu kepada syarikat terbabit didapati masih sah sehingga 31 Julai 2013. 

    Malah, Ketua Pengarah JAKIM, Othman Mustapha, berkata pihaknya tidak pernah membuat serbuan di kilang yang terletak di Tongkang Pecah, Batu Pahat itu, seperti di dakwa pihak tertentu menerusi sebaran khidmat pesanan ringkas (SMS) kelmarin. Pada masa yang sama, beliau menegaskan bahawa individu bernama Haji Jalil Raihan yang didakwa pegawai JAKIM juga tidak wujud, sama ada di Ibu Pejabat JAKIM di sini, atau di Bahagian Hab Halal yang beroperasi di Cyberjaya.

    *************************************************************
    Kesimpulannya, janganlah terima sesuatu berita itu bulat2, sebaliknya, lakukan semakan dan kajian terlebih dahulu. Untuk maklumat lanjut, bolehlah merujuk laman web www.halal.gov.my bagi mendapatkan maklumat lanjut dan pengesahan berhubung status halal mana-mana produk.

    Tuesday, September 13, 2011

    oh, tidak!!

    kepada sesiapa yang menghidap penyakit jantung, lemah semangat dinasihatkan agar tidak meneruskan niat untuk membaca post kali ini....
    sekiranya berlaku sesuatu, pihak ana tidak akan bertanggungjawab...
    harap maklum~

    tibalah masanya untuk eksperimen 4 untuk subjek biologi,
    bagi semester 1 sesi 2011/2012 ni...
    nak tak nak, kena lalui juga detik2 ini,
    mula2 memang rasa macam tak nak buat,
    serius! bila difikirkan saja eksperimen 4 ni, macam2 rasa muncul....
    [ geli geleman, yaks! ]

    masuk je dalam makmal, [ oh, tidak! ]
    ana dah nampak makhluk kecil yang berwarna putih itu di atas meja guru,
    tidak!!! badannya dah terburai,
    dasyat sungguh!~
    tak nak tengok lama2, terus pergi meja ana,
    tidak!!! ia berada di mana2...
    ada di semua meja, sudah siap terhidang...
    ana tarik kerusi jauh2, [duduk jauh2]
    mujurlah satu kumpulan [3orang] satu ekor saja,
    kalau sorang satu??? oh, no!!!

    lebih2 lagi, instructor nya bagi tau,
    tikus2 tu masih hidup, sebab hanya dipengsankan sahaja,
    what??!!!
    apa yang ana terfikir masa tu, macam mana kalau tiba2 tikus tu hidup balik sebelum ia sempat dioperasikan??...
    alhamdulillah..nasib baik semuanya berjalan lancar....


    masa baru masuk makmal, nak ambil gambar, tapi takut2, sebab tu lah gambarnya nampak kecil, sebab ana tangkap gambarnya dari jarak jauh...hehe~

    eksperimen kami ni pada waktu pagi, so nya, bila nak start tu, madam nya cakap....
    "okay, sarapan you all semua dah terhidang di atas meja"
    [haha!! mujurlah lalu lagi nak makan tengahari, takde lah asyik teringat ingat jew]

     kawan ana, Syazwani yang mulakan operasi membedah tikus yang putih comel ini...
    hehe, maaflah tikus, kami nak belajar organ dalam badan awak~

     tekun betul kawan2 ana melakukan operasi pembedahan ini, penuh cermat dan teliti...
    tetapi, kawan ana yang lagi sorang tu [pakai tudung hijau] mula2 nya geli juga, tapi macam ana jugak, lama2 dah okay!~ beres....
     ketelitian amat dititik beratkan semasa melakukan operasi pembedahan ini supaya tidak berlaku pendarahan yang tidak diingini...hurm~

     ana meneruskan tugas kawan ana, releks saje...[cool lah kononnya...]

     ada gaya bakal seorang doktor x? hehe...[insyaallah...]

     badan "si putih" yang telah di buka kulitnya....

     ana dan rakan sekumpulan ana bergambar dengan bahan eksperimen...

     inilah rupa "si putih" yang telah selamat di'operasikan'.....
    nasib baik lah tak hancur badan nya....

    akhirnya, kami berjaya selesaikan tugas kami dengan jayanya....alhamdulillah...~
    halangan telah berjaya ditempuh~ yahuu!!!

    Friday, September 9, 2011

    Alamak! Salah masuk….

    Hai, akhir2 ni, macam2 cerita kelakar sama ada yang ana dengar dari sahabat2 ana mahupun yang ana saksikan sendiri. Yang lucu ada, sedih ada, seram pun ada jugak…hurm~ {inilah rencah kehidupan, kalau tidak, tiada warnalah kehidupan kita ini}. Jom baca post kali ini, dan jangan lupa untuk tinggalkan komen anda…terima kasih. 

    **************************************

    Seorang lelaki baru sahaja tiba di Jabatan XXXX. Lelaki tersebut baru pertama kali tiba di situ, jadi dia kurang arif mengenai lokasi sebenar pejabat pentadbiran jabatan tersebut. Lalu, dia bercadang untuk bertanyakan hal tersebut kepada seseorang yang boleh membantunya.
    “Assalamualaikum..Tumpang tanya, dimana pejabat pentadbiran ye?” tanya lelaki tersebut kepada pengawal yang bertugas.
    “Oh, encik ikut sahaja jalan ni,” jawab pengawal tersebut dengan penuh berbudi bahasa sambil tangan kanannya menunjuk seperti berikut : >>>

    *****************************************
    Eh, antum semua pernah tengok tak iklan minyak wangi yang dilakonkan oleh Dafi [baik punye..] dengan Amani [tak sure lah namanya sape??]…? Pernah tak??
    Kan Dafi tu tanya kepada Amani, “Cik, kafe mana?” Kemudian, Amani tu buat macam mana? Lebih kurang macam ni pulak kan??? >>>

    So, secara kesimpulannya, tanda @ gaya tangan seperti ini >>> 
     dan ini,

    adalah untuk menunjukkan arah, bukannya mempersilakan masuk….

    Jadi, ana tak bersalah kalau ada yang tersalah faham dengan gaya tangan seperti itu. Agak kelakar juga lah bila difikir-fikirkan balik..kihkihkih!!!

    Oh ya! Lagi satu petua, kalau antum semua nak masuk ke dalam satu2 bilik yang antum tak pasti betul atau tidak, jangan main serbu jew tau…buka pintu nya sikit2, perlahan2 dan dengan penuh gaya kesopanan…intai dulu, siapa yang ada di dalam…semua ini adalah sebagai langkah berjaga-jaga agar tidak MALU!!!
    Tetapi teknik meng’cover’ adalah sangat penting dan diperlukan sekiranya berada dalam situasi yang tidak diinginkan…jangan marah tau….

    p/s: ~siapa yang makan cili, terasalah kepedasannya, sesiapa yang makan airkrim, terasalah kesejukkan nya…hehehe, tq~

    Friday, September 2, 2011

    Susahnya untuk berkata “tak”


    >> tak, kependekkan daripaada perkataan tidak,
    ~mempunyai minima tiga huruf iaitu huruf T.A.K
    tetapi ia begitu sukar untuk diluahkan dan diungkapkan
    terutamnya tatkala berdepan dengan situasi yang menyuruh kita membuat pilihan dalam keadaan segera atau berhadapan dengan orang yang kita kasihi dan sayangi..
    {seperti ibu, bapa, abang, kakak, adik, kawan, teman, dan sebagainya}
    ia menjadi sukar apabila kita perlu memilih antara;
    kebaikan kepada diri sendiri ataupun kebaikan kepada orang lain yang mungkin akan memberi impak negatif kepada diri kita
    memilih kebaikan untuk diri sendiri bukan bererti sombong ataupun berlagak, tetapi, jika sesuatu itu hanya akan menyebabkan kita mendapat susah semata-mata, adakah ia berbaloi??
    tidak dinafikan, jika kita melakukan sesuatu dengan seikhlas hati, kita akan beroleh ganjaran pahala daripada Allah,
    namun, perlulah ada batas dalam setiap pertolongan, tidak jadi seperti “lembu dicucuk hidung” yang hanya akan menurut sahaja apa yang diarahkan oleh orang,
    lebih lagi jika orang yang hendak ditolong dan dibantu tersebut tidak tahu untuk menghargai jasa orang yang telah membantunya,malah lebih teruk jika kebaikan yang diberikan dibalas dengan kejahatan pula…
    ini bukan bererti mengharapkan balasan duniawi mahupun tidak ikhlas, tetapi perlulah mengaplikasikan istilah “jasamu dikenang” dalam situasi yang bersesuaian..
    p/s : sekadar renungan bersama….